SS24 SS23 SS22 SS21 SS20 SS19 SS18 SS17 SS16 SS15 SS14 SS13 SS12 SS11 SS10 SS09 SS08 SS07 SS06 SS05 SS04
Multimedia Programming
Lecturer: Prof. Pirker
Tutorials: Teodora Mitrevska, Maximiliane Windl
Hours per week: 2 (Lecture) + 3 (Tutorial)
ECTS credits: 6
Language: German
Modul: P16, P17 oder P21 (neue PO) bzw. P17, P18 oder P11 (alte PO): Vertiefende Themen der Medieninformatik für Bachelor I, II oder III (für Bachelor Medieninformatik Hauptfach) (BA MI PStO 2022)
P4.1 und P4.2: Multimedia-Praxis (für Bachelor Medieninformatik Nebenfach) (BA-NF MI PStO 2022)
P16 oder P17: Vertiefende Themen der Informatik für Bachelor I oder II (für Bachelor Informatik)
Latest updates
- 08.03.2024: Bitte melden Sie sich für den Kurs auf Moodle
an. Der Einschreibeschlüssel lautet: mmp24. - 19.02.2024: Diese Seite befindet sich noch im Aufbau. Änderungen vorbehalten.
Dates and Locations
Lecture:Location: Schellingstraße 3, S 002
Dates: Monday, 10am-12pm
Übung:
The tutorials will start from the second week of the term. If not stated otherwise, the sessions start c.t. We will announce the times and locations soon.- Tuesday 8-10 am (Oettingenstr. 67 (L) - L U112)
- Wednesday 4-6 pm (Oettingenstr. 67 (L) - L U112)
- Wednesday 6-8 pm (Oettingenstr. 67 (L) - L U112)
- Freitag 2-4 pm (Oettingenstr. 67 (L) - L U112)
Exam:
TBA
Topic
The lecture presents basic techniques and programming interfaces for the development of multimedia applications for desktop, Web and mobile devices. This comprises interfaces for 2D graphics, sound, video and animation. A special emphasis is on patterns, programming techniques and processes which are applicable across varying platforms and programming languages. As an application example, mainly 2D games will be used.
Please note, lecture and tutorials will be in German language.
The tutorials will be carried out with several different frameworks and languages. For the basic concepts, the language Python, together with the framework Pygame, will be used. For the advanced topics (mainly for the major subject students), the gaming engine Unity will be used, together with the programming language C#.
Die Lehrveranstaltung eignet sich für
- Studierende Hauptfach Medieninformatik (Bachelor) oder Informatik als "Vertiefendes Thema" (siehe Informationen zu Bachelor Informatik und Medieninformatik)
- Studierende Nebenfach Medieninformatik (Bachelor): Pflichtveranstaltung im 4. Fachsemester als Teil des Moduls Multimedia-Praxis
Organisatorisches
Übungsbetrieb
In den Übungen wird der in der Vorlesung vermittelte Stoff praktisch angewendet. Diese tragen damit wesentlich zum Verständnis der praxisorientierten Inhalte bei.