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Multimedia Programming

Forum

Lecturer: Prof. Hußmann
Tutorials: Renate Häuslschmid
Hours per week: 2 (Lecture) + 3 (Tutorial)
ECTS credits: 6
Language: German
Modul: P17 oder P18: Vertiefende Themen der Medieninformatik für Bachelor I oder II (für Bachelor Medieninformatik)
P16 oder P17: Vertiefende Themen der Informatik für Bachelor I oder II (für Bachelor Informatik)

  • Aktuelles
  • Dates and Locations
  • Topic
  • Registration
  • Termine und Folien der Vorlesung
  • Tutorial
  • Exam
  • Exam

Aktuelles

  • 22.09.2017: The date of the retake exam date has changed to Friday October 13th from 2 to 4 pm in B201 (main building).
  • 11.09.2017: You can access your exam on Thursday, September 14th at 8:30 in the room A506 in Amalienstr. 17. You have to register here until Wednesday Noon.
  • 03.08.2017: Information to the Exam
  • 17.07.2017: The Exam date is finally decided: Wednesday, August 9th from 2 to 4 pm. The rooms are M118 and M218 in the main builing.
  • 06.07.2017: New information about the practical projects: (1) The submission of the project has to include a video of 1-3min that shows the game procedure, goal, interactions etc. (2) Please register your group in Uniworx. One group member has to upload a text file (in a zip!) with all names, emails, registration numbers and study programs.
  • 06.07.2017: The source code for all exercise sheets is online now.
  • 23.06.2017: The information for the practical project are now online. Please build groups and register those as soon as possible in Uniworx.
  • 23.06.2017: The tutorials are finished for now. There is time for questions every Wednesday from 4 to 6 pm. In addition, there will be an exam preparation in the last week of July in the normal tutorial time slots. More information can be found here.
  • 23.06.2017: We updated the sources for the exercises 7 and 8.
  • 13.06.2017: The date of the exam is not defined yet, but it will be scheduled in the last week of july. The information about the practical project will be available next week.
  • 05.06.2017: On Tuesday the 6th of June won't be any tutorials. Please attend the tutorials on Wednesday or Friday instead.
  • 07.04.2017: The registration to the tutorial groups will start in the first week of the semester.
  • 07.04.2017: The tutorials will start in the second week of the semester (from May 1st on).
  • 07.04.2017: There won't be a MMP lecture this semester. Instead, we will provide the slides and podcasts from last semester for self-organized learning.

Dates and Locations

  • Lecture:
    There won't be a MMP lecture this semester. Instead, we will provide the slides and podcasts from last semester for self-organized learning.
  • Tutorial:
    The tutorials will start in the second week of the semester (from May 1st on).
    Group 01: Tuesday 08-10 Uhr
    Group 02: Tuesday 10-12 Uhr
    Group 03: Wednesday 16-18 Uhr
    Group 04: Wednesday 18-20 Uhr
    Group 05: Friday 14-16 Uhr
    Group 06: Friday 16-18 Uhr
    Location: Amalienstraße 17, CIP-Pool (A 001)

Topic

Die Vorlesung stellt grundlegende Techniken und Programmierschnittstellen zur Entwicklung von Multimedia-Anwendungen für Desktop, Web und mobile Geräte vor. Behandelt werden Grafik-, Sound-, Video-, und Animationsschnittstellen für die Programmierung. Ein besonderer Schwerpunkt liegt auf Mustern, Programmiertechniken und Vorgehensweisen, die übergreifend über verschiedene Plattformen und Programmiersprachen gültig sind.

Die Übungen werden mit unterschiedlichen Frameworks und Sprachen durchgeführt werden. Insbesondere wird Python mit dem Framework Pygame eingesetzt. Für die fortgeschrittenen Übungen (v.a. Hauptfach) wird die Programmiersprache C++ zusammen mit verschiedenen Frameworks benutzt, z.B. SFML und Cocos2d-x.

Wichtiger Hinweis: In diesem Semester wird die Vorlesung als klassische Präsenzvorlesung angeboten, wobei Aufzeichnungen (Podcasts) bereitgestellt werden.

Die Lehrveranstaltung eignet sich für

  • Studierende Hauptfach Medieninformatik (Bachelor) oder Informatik als "Vertiefendes Thema" (siehe Informationen zu Bachelor Informatik und Medieninformatik)
  • Studierende Nebenfach Medieninformatik (Bachelor): Pflichtveranstaltung im 4. Fachsemester als Teil des Moduls Multimedia-Praxis)

Registration

To participate at the lecture, a registration via is required. Everyone can join this lecture.


Termine und Folien der Vorlesung

In diesem Jahr werden keine Vorlesungen gehalten. Daher verlinken wir im Folgenden auf die Podcasts und Folien vom vergangenen Jahr. Die abschließende Klausur bleibt davon unbeeinflusst.

Thema der Vorlesung Folien Podcast Code
1. Motivation, Einführung, Organisation mmp1.pdf mmp1_2a.mp4
2. Einführung in Python mmp2a.pdf mmp2b.pdf mmp2b.mp4 mmp2code.zip
3. Einführung in C++ und Multimedia Frameworks mmp3a.pdf mmp3b.pdf mmp3a.mp4 mmp3b.mp4 mmp3code.zip
4. Time and Interactivity mmp4.pdf mmp4.mp4
5. History of Multimedia Programming mmp5.pdf mmp5.mp4
6. Images, Vector Graphics, and Scenes mmp6.pdf mmp6.mp4 mmp6code.zip
7. Programming with Animations mmp7a.pdf
mmp7b.pdf
mmp7a.mp4 mmp7b.mp4 mmp7acode.zip
8. Physics Simulations mmp8a.pdf
mmp8b.pdf
mmp8a.mp4 mmp8b.mp4
9. Programming with Video mmp9.pdf mmp9.mp4
10. Programming with Sound mmp10.pdf mmp10.mp4
11. Design Patterns for Multimedia Programs mmp11.pdf mmp11.mp4
12. Development Process for Multimedia Projects mmp12.pdf mmp12.mp4


Tutorial

d
Nr. Woche Thema Abgabe Material
1 ab 01.05. Allgemeine Einführung, Einführung in Python 12.05.2017 9:00 Uhr Folien
Übungsblatt
Materialien
Lösung
2 ab 08.05. Einführung in PyGame/SDL 19.05.2017 9:00 Uhr Folien
Übungsblatt
Lösung
3 ab 15.05. Einführung in C++ 26.05.2017 9:00 Uhr Folien
Übungsblatt
Materialien
Lösung
4 ab 22.05. Einführung in Cocos2D-X 02.06.2017 9:00 Uhr Folien
Übungsblatt
Materialien Übung
Materialien
Lösung
5 ab 29.06. Animationen in PyGame/Cocos 09.06.2017 9:00 Uhr Folien
Übungsblatt
Materialien
6 ab 05.06. Sprites in PyGame/Cocos und Spritebuilder 16.06.2017 9:00 Uhr Folien
Übungsblatt
Materialien
Lösung
7 ab 12.06. Physics und Collision Detection in PyGame/Cocos
Besprechung der Projektanforderungen
30.06.2017 9:00 Uhr Folien
Übungsblatt
Materialien
Lösung
8 ab 19.06. Events, Sound, Particles, ... in PyGame/Cocos Folien
Materialien
- ab 25.06. Bonusprojekt 30.07.2017 23:59 Uhr Anforderungen
- - - - Probeklausur Lösungen


Exam

  • Date: 09.08.2017, 2:00 - 4:00 p.m.
  • Deadline for registration: 02.08.2017, 11:59 p.m.
  • Deadline for deregistration: 07.08.2017, 11:59 p.m.
  • Location: Geschw.-Scholl-Pl. 1, M118 and M218 ( Floorplan)
  • Attention:
    • Further information about the exam
    • Open Book: You are allowed to print all lecture slides and bring them with you.
    • Bring a calculator with you.
    • Mobile phones, laptops and any other communication technologies are strictly forbidden. Leave them at home.
    • student id card required
    • Real (!!) identification document required (e.g. ID card or passport)

Exam

  • Date: 13.10.2017, 2:00 - 4:00 p.m.
  • Deadline for registration: 09.10.2017, 11:59 p.m.
  • Deadline for deregistration: 11.10.2017, 11:59 p.m.
  • Location: Geschw.-Scholl-Pl. 1, B201 ( Floorplan)
  • Attention:
    • Further information about the exam
    • Open Book: You are allowed to print all lecture slides and bring them with you.
    • Bring a calculator with you.
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